Dat heeft de nieuwsdienst van de Bondsdag, Heute im Bundestag, bekendgemaakt. De bijdrage van de staat in de komende tien jaar is omstreden. Zo hebben particuliere spoorvervoerders, als concurrenten van Deutsche Bahn, moeite met de elf miljard euro aan extra bijdragen die de staat tot en met 2030 wil toeschuiven aan DB.

Sanering DB Cargo

Gevreesd wordt dat een deel van dit geld niet aan spoorinfrastructuur wordt besteed, maar ten goede komt aan andere, commerciële, activiteiten van Deutsche Bahn. Het geld zou bijvoorbeeld kunnen gaan naar de sanering van DB Cargo; in dat geval is sprake van verkapte staatssteun, vinden onder meer de organisaties van particuliere spooraanbieders NEE en Mofair.

De verkeerscommissie is het eens met de plannen van de staat en heeft de ‘Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung’ voor de komende tien jaar geaccordeerd. Het is de derde versie van deze prestatie- en financieringsovereenkomst tussen staat en staatsbedrijf DB, een plan dat nu voor een langere termijn wordt afgesloten.

De hele Bondsdag zal vandaag over het nieuwe plan stemmen. De oppositiepartijen FDP en AfD zijn alvast tegen, de Groenen en Die Linke onthielden zich in de commissie van stemming.