De organisaties, Netzwerk Europäischer Eisenbahnen (NEE) en de belangenvereniging voor particulier reizigersvervoer over het spoor Mofair, stappen met hun bezwaar naar de Europese Commissie.

NEE en Mofair juichen extra geld voor investeringen in het spoor weliswaar toe, maar ze vrezen dat Deutsche Bahn het geld vooral voor versterking van het eigen bedrijf zal aanwenden.

Verliezen

De Duitse verkeersminister, Andreas Scheuer, heeft het staatsbedrijf DB de extra middelen toegezegd, omdat DB zelf uit de lopende exploitatie noodzakelijke investeringen in onder meer spoorinfrastructuur en elektrificatie niet meer volledig kan financieren.

Overigens heeft Scheuer hier wel bij aangetekend dat de DB-top snel met een plan komt om het concern weer gezond te maken en een einde te maken aan de zware verliezen die bij onder meer DB Cargo, de goederenspoordochter, worden geleden.

Oneerlijke concurrentie

NEE en Mofair voorzien oneerlijke concurrentie als de toegezegde elf miljard euro aan staatsgeld vrij ter beschikking komen van het staatsconcern. De miljarden uit Berlijn zouden in een fonds moeten worden ondergebracht dat uitsluitend kan worden gebruikt voor verbetering van de spoorinfrastructuur. Een alternatief zou ook kunnen zijn een uitbreiding van de bestaande ‘prestatie- en financieringsovereenkomst’, die de staat met DB heeft gesloten.

Deutsche Bahn wil niets weten van de bezwaren van de twee organisaties, waarbij particuliere aanbieders van reizigers- en goederenvervoer over het spoor in Duitsland zijn aangesloten. Volgens DB worden alle middelen zuiver besteed aan de met de staat overeengekomen doelstellingen.