De dienst wordt uitgevoerd over de Nieuwe Zijderoute, in samenwerking met de Xi’an International Inland Port Investment Group. Voor het voor- en navervoer in Europa en overzee zijn zogenoemde Rail Competence Centers ingericht in de havensteden Le Havre (Frankrijk), Felixstowe (Engeland) en Genua in Italië.

Bundeling van lading

Deze centra zorgen voor bundeling van lading voor de spoordienst naar China. In omgekeerde richting verzorgen ze het verdere transport voor lading uit China. De DHL-dienst richt zich niet alleen op Hamburg, maar ook op Neuss, in het Ruhrgebied.

De dienst passeert in westelijke richting een deel van het Chinese grondgebied zelf, vervolgens Kazakhstan, Rusland, Wit-Rusland en Litouwen. Daarna gaat de reis door de Russische enclave Kaliningrad en via Polen naar Hamburg en vandaar naar Neuss. Vandaar kunnen doorverbindingen naar andere Europese bestemmingen worden geboden.

Duur van de reis

DHL werkt voor deze dienst samen met China Railway, Belintertrans, RTSB en UTLC Eurasian Rail Alliance. Het spoorgedeelte tussen Xi’an en Kaliningrad alleen al is 9400 kilometer lang. Toch is een doorlooptijd van slechts tien tot twaalf dagen mogelijk, volgens de initiatiefnemers, waar daar nu veelal nog een dag of zeventien voor staan.

Tijdens de European Silk Road Summit van 26 en 27 november in Venlo staan de ontwikkelingen rondom de Nieuwe Zijderoute centraal. Kijk hier voor meer informatie.