Dat blijkt uit gegevens van het Statistisches Bundesamt, het Duitse CBS. Volgens het Netzwerk Europäischer Eisenbahnen (NEE) heeft het goederenspoorvervoer zich daarmee goed hersteld van een scherpe terugval in de laatste twintig jaar. Sinds het dieptepunt in 1996 is de vervoersprestatie vorig jaar bijna verdubbeld.

DB Cargo is verliezer

De verliezer is DB Cargo, dat al een aantal jaren marktaandeel verspeeld aan particuliere operators. Vorig jaar daalde het aandeel van Deutsche Bahn tot 47,2%, terwijl de ‘Privatbahnen’ op het Duitse spoor aan 52,8% kwamen.

Het NEE – het heeft zijn naam niet mee, zou je kunnen opmerken – ziet voor de korte termijn wel wat beren op de (spoor)weg. Het betreft de algemene conjuncturele neergang en de toenemende schaarste aan personeel. Ook de kwaliteit van het spoorvervoer staat onder druk door infrastructurele problemen.

Al met al zien de leden van NEE de toekomst met vertrouwen tegemoet. Ze verwachten de komende jaren meer lading gedeeltelijk van de weg naar het spoor te kunnen halen.