Bijna een jaar geleden besteedden we op deze plek aandacht aan het vertrek van de kakelbonte trein uit het Poolse Katowice. Die deed vervolgens onder meer Wenen, Berlijn, Parijs, Brussel en Rome aan. In al die steden werden straatartiesten uitgenodigd om containers te bespuiten, die vervolgens met Noah’s Train mee konden. De laatste etappe voert naar Rotterdam, waar de trein op 11 oktober wordt verwacht.

Hoewel Noach toch echt een ark (een boot dus) bouwde, kon die naam best op een trein. Althans, dat vond de geestelijke vader van het project, communicatieman Michael Winter van Rail Cargo Austria. Hij kreeg een groep spoorvervoerders zo ver de handen ineen te slaan in de coalitie Rail Freight Forward en ziet Noach, of die nu wel of niet bestaan heeft, als de eerste milieuactivist: ‘Noach bouwde een ark waarmee hij vele dieren van de zondvloed redde.’

Maasvlakte

Het bezoek aan Rotterdam past in de zorgvuldig uitgekiende strategie om wereldwijd aandacht te genereren. De containers zullen namelijk bij APM Terminals Maasvlakte II op een deepsea-schip worden overgeslagen en naar Chili worden verscheept. Als alles volgens planning verloopt, zijn ze op tijd in Santiago voor de klimaatconferentie van de VN, die op 2 december begint.

Winter wordt uiteraard niet moe de voordelen van de trein uitgebreid in de verf te zetten. Zo betoogt hij dat spoorvervoer wel negen keer minder CO2 uitstoot dan het wegvervoer en dat het de enige manier is om economische groei te realiseren en tegelijkertijd de klimaatdoelstellingen van de VN te halen. Maar met zijn bewering dat ‘vrachtvervoer per spoor de samenleving twaalf keer minder kost dan vervoer over de weg’ lijkt hij wat door te schieten. Waarom zetten die domme ver­laders dan niet al lang hun hele handel op de trein, vraag je je dan toch af.