Dat blijkt uit een plan dat de regeringscoalitie van CDU/CSU en SPD, waarop persbureau DPA de hand heeft gelegd. Met het extra geld moet Deutsche Bahn versneld investeren in modernisering en uitbreiding van het spoorwegnet en de elektrificering ervan.

De regering lijkt daarmee een aanbeveling van het Bundesrechnungshof, de ‘algemene rekenkamer’, om in te grijpen bij de onderneming, naast zich neer te leggen. De rekenkamer betoogde onlangs, al voor de tweede keer dit jaar, dat Deutsche Bahn nu jaarlijks al drie miljard euro tekort komt om de modernisering op een gezonde manier te financieren.

‘Structurele veranderingen nodig’

Volgens het Bundesrechnungshof is het hoog tijd voor structurele veranderingen bij Deutsche Bahn. Zo dient behalve het vooral buitenlandse reizigersbedrijf Arriva ook de logistieke dochter DB Schenker te worden geprivatiseerd om hiervoor de middelen op tafel te krijgen. De top van DB is wel begonnen met de verkoop van Arriva, maar weigerde tot dusver een verkoop van Schenker in overweging te nemen.

Het nu publiek geworden zogenaamde ‘kernpuntenplan’ gaat hierop niet direct in en lijkt er vooral op gericht de investeringen door Deutsche Bahn voorlopig te financieren. De positie van het concern loopt voorlopig alleen maar achteruit.

Molensteen

De laatste vijf jaar moesten grote verliezen worden genomen op de activiteiten in het spoorgoederenvervoer, bij DB Cargo. Ook het project Stuttgart 21, een nieuw ondergronds hoofdstation in de hoofdstad van Baden-Württemberg, blijft een molensteen om de nek van het concern.