Door Euroterminal Coevorden aan het rijschema toe te voegen, krijgt de verbinding volgens trade manager Gert-Jan Meijer voldoende volume voor vijf vertrekken per week. Het gaat om een dag a/c-verbinding met een closing om 20.30 uur en aankomst om 06.00 uur. De dienst wordt uitgevoerd in samenwerking met Hector Rail en Skane Rail.

Megatrailers

Voordeel ten opzichte van vervoer over de weg is volgens Samskip dat er ook megatrailers (P400) met een treingewicht tot vijftig ton en een binnenhoogte van drie meter mee kunnen. Omdat het hier om gecombineerd vervoer gaat, mogen die zowel in Nederland als in Zweden de weg op, waar het maximum in Zweden voor wegvervoer sec 40 ton is en in Duitsland 44 ton.

Volgens Meijer is dat onder meer voor verladers van rollen papier interessant. Daarnaast is volgens Samskip het vervoer van hygiëneproducten, auto-onderdelen en elektronica op de route Zweden-Nederland-Duitsland de afgelopen drie jaar sterk gegroeid. Eerder deze maand introduceerde Samskip al een spoordienst tussen Duisburg en Falköping, met vier vertrekken per week.