Dit tweedaagse, internationale evenement vindt plaats in de Maaspoort en wordt georganiseerd door RailFreight.com, zusterpublicatie van Nieuwsblad Transport. De Limburgse logistieke hotspot Venlo is momenteel druk bezig met het opzetten van zijn eerste spoorverbindingen naar China. Al heel snel zal er een trein rijden via de reguliere route door Kazachstan. Maar ook via de haven van Baku (Azerbeidzjan) worden al testritten uitgevoerd. Over deze plannen wordt uitgebreid gesproken in november.

Opkomende hub

Maar Venlo is niet de enige opkomende hub. Ook Bettembourg in Luxemburg wil een dergelijke positie innemen en een alternatief bieden aan het verkeer dat nu nog grotendeels via Duisburg loopt. In de Finse stad Kouvola spreken ze over de ‘Nordic Route’, die sneller en korter zou kunnen zijn. Ook deze hubs zijn vertegenwoordigd op het congres.

Het is de derde editie van het evenement, dat eerder Het Nieuwe Zijderoutecongres heette. Maar naarmate de interesse groeide en er meer en meer sprekers en bezoekers uit andere landen kwamen, werd het tijd om er een internationaal congres van te maken, zegt organisator Rob Vos van ProMedia Group, het bedrijf achter het organiserende vakblad. ‘Deelnemers komen van zo ver als China en Amerika, evenals de sprekers.’

Tekst loopt door onder afbeelding.

Trans-Eurasia-Landbridge, nieuwe zijderoute

De doorvoer door Rusland is een ander belangrijk onderwerp op de agenda. Landbouw- en andere verse producten die eerder niet over land door Rusland vervoerd mochten worden, kunnen nu worden verzonden per trein of vrachtwagen. Echter, er is nog maar weinig bekend over hoe dit precies in zijn werk moet gaan. Experts zoals een sanctie-advocaat en enkelen die al van de nieuwe Russische vervoersmogelijkheid gebruik hebben gemaakt, zullen dit onderwerp bespreken.

Maritieme route

Er is dit jaar ook veel ruimte gereserveerd om andere modaliteiten op de Nieuwe Zijderoute in kaart te brengen. De trein is misschien wel het meest prominente vervoersmiddel op de landroute tussen Europa en China, maar dat betekent niet dat vrachtwagens niet profiteren van de mogelijkheden.

Bovendien heeft de Euraziatische corridor invloed op de havens langs de route. Een aantal van deze havens is vertegenwoordigd op het congres om te praten over hun strategie. Voorbeelden zijn de havens van Rotterdam en Baku.

Nederland

Hoewel het een internationaal evenement is, is Nederland een belangrijk onderwerp in het programma, vooral op de eerste dag, 26 november. Belangrijke spelers in Nederland zullen beleidsmakers vertellen hoe het land nog beter kan worden verbonden. Deelnemers aan het evenement kunnen ook een kijkje nemen bij interessante projecten in de regio, zoals de magazijnen en verkeerstoren van logistiek bedrijf Nunner en andere boeiende locaties in hotspot Greenport Venlo.

Meer informatie over dit evenement, zoals het programma, sprekers, informatie over de site visits en de registratiepagina zijn te vinden via www.silkroadsummit.eu