De directie van het Duitse staatsbedrijf heeft de consultancybureaus Oliver Wyman en SCI-Verkehr twee plannen laten uitwerken, waarbij er in een snoei-scenario sprake is van een rigoureuze reorganisatie bij DB Cargo, aldus het persbureau.

Daarbij zou maximaal de helft van het personeel kunnen verdwijnen binnen tien jaar. Het gaat bij de uitgelekte plannen vooral om harde ingrepen bij de divisie wagenvervoer, die de afgelopen jaren zware verliezen leed en als semi-monopolist bijna de helft van het marktaandeel verloor in Duitsland.

Staatssteun

De besparingen zouden onder meer betekenen dat het afgeslankte DB Cargo zich geheel terugtrekt uit het railgoederenvervoer in grote delen van Noord-Duitsland en de voormalige DDR.

In een alternatief scenario zou de divisie wagenlading zonder reorganisatie nog wel verder kunnen, maar sterk afhankelijk zijn van forse overheidssubsidies om financieel overeind te blijven. Het zou daarbij om bedragen van enkele miljarden euro’s gaan aan staatssteun, blijkt uit de stukken.

Onder meer zou de btw-afdracht bij DB Cargo kunnen worden verlaagd. Daarnaast zou de vrachtdivisie geld kunnen ontvangen uit de winstgevende kaartjesverkoop bij het reizigersvervoer, wordt als een andere optie aangedragen. Deze vorm van kruissubsidie wordt eigenlijk al de laatste jaren toegepast door de directie van DB om de vrachtdivisie financieel in leven te houden.

Geen besluiten genomen

DB Cargo laat in een reactie weten dat er geen definitieve besluiten zijn genomen om de vrachtdivisie ingrijpend te reorganiseren en dat het bij de uitgelekte plannen slechts gaat om onderzoeksrapporten die moeten dienen als discussiestukken voor de betrokken partijen, waaronder de politieke partijen en de Duitse overheid.

Binnen de Duitse politiek lijkt er intussen weinig animo te zijn voor de twee scenario’s die DB heeft laten uitwerken. Zo betekent stevige afslanking bij DB Cargo dat het railgoederenvervoer niet de beoogde grote rol kan spelen om meer vrachtwagens van de weg te krijgen. Het alternatief, waarbij DB Cargo zoals nu nog jaren staatssteun ontvangt, is niet populair. Meer miljarden naar de bodemloze put van de spoorgoederenvervoerder is politiek niet langer te verkopen.

Verliezen

DB Cargo heeft het moederconcern de laatste vijf jaar een totaalverlies van 1,18 miljard euro opgeleverd, bleek eind vorige maand uit een analyse van de boeken van het spoorbedrijf. In 2014 leed de vrachtdivisie, die ook in de Nederlandse markt de grootste aanbieder van vrachttreinen is, een verlies van 128 miljoen euro. Dat verlies steeg vorig jaar naar een record van 341 miljoen euro, bijna 100 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

Ondanks verwoede pogingen van de centrale directie van de Deutsche Bahn om het lek boven te krijgen bij de railgoederendochter, is dat de afgelopen jaren niet gelukt. Alleen in 2016 (-229 miljoen euro) daalde het verlies licht, afgezet tegen het boekjaar 2015 (-242 miljoen euro).

De lange reeks aan rode cijfers roept ook bij de private concurrentie steeds meer vragen op, aangezien de verliezen steevast zijn geabsorbeerd door het moederbedrijf via kruissubsidies. Daarbij draaiden uiteindelijk de reizigers van DB en de Duitse belastingbetaler op voor de negatieve resultaten. Zo blijkt dat DB Cargo vorig jaar 73 miljoen euro ontving uit de infrastructuurpot van de Duitse overheid.