Het schrappen van de Noordtak (Arnhem-Deventer-Oldenzaal) scheelt zo’n vijf miljard gulden. De minister ontkent dat ook de bouw van de hoofdroute (Maasvlakte-Zevenaar) en de zuidtak (Arnhem-Venlo) ter discussie staan.

Volgens haar zal Duitsland het derde spoor op de route Zevenaar-Oberhausen gewoon aanleggen, ook als de Noordtak er niet komt. Dat botst echter met het Verdrag van Warnemünde (1992), waarin Nederland getekend heeft voor een Betuweroute inclusief noord- en zuidtak.

Volgens Netelenbos bieden de Hanzelijn en bestaand spoor nog jarenlang meer dan genoeg capaciteit. In 2015 zou het gaan om maximaal 24 treinen per dag. Over de hoofdas zullen tegen die tijd per dag ruim 200 treinen goederen tussen Rotterdam en het achterland vervoeren. Verladersorganisatie EVO schikt zich. ‘Als de minister de Noordtak niet nodig vindt, moet ze de bouw ook niet doorzetten’, aldus directeur Vos.