Diverse organisaties hebben hiertoe de handen ineen geslagen. Het gaat om de regio Catalonië, de Franse SNCF-dochter VIIA, de Luxemburgse staatsspooronderneming CFL, Lorry Rail en Lohr Industries, een producent van moderne overslagtechnieken voor spoorlading.

Aan Barcelonese kant werkt ook de Alonso-groep mee, de exploitant van de terminal Can Tunis in de haven van de Spaanse stad. Er zijn vooreerst vijf vertrekken per week in beide richtingen voorzien, met een doorlooptijd van 22 uur. De tractie wordt verzorgd door Fret SNCF en de Spaanse staatsspoormaatschappij Renfe.

Perpignan als tussenstop

Er is een tussenstop voorzien bij Perpignan, aan de Frans-Spaanse grens, waar wagons kunnen worden aan- en afgekoppeld. Spanje heeft een in breedte afwijkend spoorwegnet ten opzichte van de gangbare Europese norm, maar werkt aan de oostkust aan een spoor dat op het Europese net aansluit.

De nieuwe directe dienst tussen Bettembourg en Barcelona richt zich op zowel zeecontainers als wissellaadbakken en trailers. De treinen kunnen 2300 ton wegen en een lengte van 850 meter krijgen. Over vijf jaar, zo is de bedoeling, moet de frequentie van de dienst zijn opgevoerd tot acht vertrekken in beide richtingen.