Het is de derde Noordzeehaven die wordt opgenomen in de Rail Freight Corridor (RFC); een van de zeven corridors die samen het hoofdnetwerk vormen van de Europese Unie.

De spoortrajecten, de overslagpunten bij terminals en een aantal geselecteerde belangrijke intermodale bulkterminals zijn ingevuld op een routekaart. Deze is te vinden op het Customer Information Platform, een digitale omgeving voor klanten. In januari 2020 vindt een reguliere update van de kaarten plaats, en komt er meer informatie beschikbaar, aldus de RFC.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Marktaandeel

Terneuzen maakt samen met de havens van Vlissingen en Gent deel uit van het samenwerkingsverband North Sea Port. Deze havens zijn nu opgenomen in de Rijn-Alpen-corridor. Volgens de RFC zijn deze vier havens samen goed voor meer dan 70 miljoen ton aan goederen. In Terneuzen zullen de spoorgoederenvolumes naar verwachting verdubbelen in de komende tien jaar. ‘We kijken er naar uit om de geplande overgang van de weg naar het spoor te ondersteunen’, aldus de RFC.

Op de Rijn-Alpen-corridor zijn in totaal zeven zeehavens en tien binnenlandse havens aangesloten. De corridor telt 3.900 kilometer spoor en strekt uit van de Noordzeehavens tot die van het noorden van Italië. Het is daarmee de corridor met het grootste volume van het Europese hoofdnetwerk.