Niet alleen bij Lineas, maar ook bij de andere spoorwegoperatoren en -gebruikers heerst ongenoegen. Ze vinden dat ze door de aanpak van de spoorbeheerder onnodig veel schade lopen. Lineas was het beu en besloot naar de rechter te stappen. Een woordvoerder meldt dat het bedrijf al een jaar in gesprek is met Infrabel, maar zich nu toch genoodzaakt zag om een juridische procedure te starten.

Planningen omgooien

Uiteindelijk was het niet Lineas, maar Infrabel zelf, dat proactief communiceerde over de aangespannen rechtszaak. ‘We zullen de rechter uitleggen hoe we onze werven, op basis van een beslissing van de nationale veiligheidsinstantie DVIS, vorig jaar volledig moesten herorganiseren. DVIS weigerde de veiligheidsprocedure bij werken, te verlengen’, aldus woordvoerder Thomas Baeken. ‘We konden die beslissing, die onmiddellijk van toepassing was, niet voorzien en moesten onze werfplanningen helemaal omgooien.’

Infrabel merkt ook fijntjes op dat Lineas diverse facturen, die al meer dan zes maanden openstaan, nog altijd niet heeft betaald. ‘De rechtszaak geeft Infrabel de kans om de verschuldigde – hoge – bedragen, terug te eisen’, klinkt het. Infrabel zelfs ondervindt geen economische schade door werken niet te spreiden over (minder drukke) weekends, dankzij de manier waarop de regering in 2017 de ‘rijpadvergoeding’ heeft gereglementeerd.