Die markt moet natuurlijk worden bewerkt, onder het motto: wat je van ver haalt, is lekker. Blomster pretendeert binnen twee weken de zalm van Narvik en via Finland door Rusland en Kazachstan naar China te kunnen vervoeren, in een toestand alsof onze vis pas vanmorgen is gevangen.

Natuurlijk moest ik bij het bericht even denken aan een magistrale essaybundel van Umberto Eco, in Nederland uitgebracht onder de naam ‘Op reis met een zalm’. Hoe doet men zoiets? Als je er een tijdje mee rondloopt, zal het dier bedenkelijk gaan ruiken. Scandinaviërs hebben er een oplossing voor gevonden, de ‘gravad lax’ of ‘gravlax’. Het is een conserveermethode die, als je nu eenmaal een zalmliefhebber bent, zelfs nog iets plezierigs toevoegt aan een al wekenlang dode vis. Gerookte zalm is een andere mogelijkheid.

Het is goed dat we verse zalm per spoor van Narvik naar Azië weten te vervoeren – het hoeft dan immers niet door de lucht, wat veel meer CO2-uitstoot oplevert en duurder is. De vraag is echter überhaupt waarom we de Chinese zalmmarkt van Europese vis moeten voorzien. Bij het Russische schiereiland Kamshatka, dus uit Chinees oogpunt bijna om de hoek, wordt een tiental soorten zalm gevist. Het is me een raadsel waarom mensen per se een tonijnsoort op tafel willen laten zetten die met uitsterven wordt bedreigd. Waarom Japan de walvisvaart voor heropend verklaart. Waarom Nederland sperzieboontjes uit Kenia importeert, en de boontjes laat invliegen.

Veel supply chains zijn er kennelijk voor ontworpen om volstrekt nutteloos goederenvervoer mogelijk te maken. Onlangs, pas in juli, was het weer de dag waarop de wereld voor zijn jaarlijkse behoefte aan eten en andere spullen feitelijk de hele jaaropbrengst had geoogst en opgevist die ecologisch verantwoord kan worden geproduceerd. Er is dus een tweede wereld nodig om in 2019 in de gehele jaarbehoefte te voorzien, al was het maar om de hoeveelheid energie te produceren die nodig is om alle benodigde goederen over de globe heen te slepen. Het vervelende is: die tweede aarde hebben we nog niet.

Lees ook: Verse Noorse zalm straks met de trein naar China