Dat blijkt uit cijfers die moederbedrijf DB donderdagochtend publiceerde. Tussen begin januari en eind juni boekte DB Cargo 43,7 miljard tonkilometers. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 44,5 miljard, wat neerkomt op een daling van 1,7%.

DB Schenker

Waar het goederenvervoer het moeilijk heeft, doet de logistieke dienstverlening het juist goed. DB Schenker boekte in de eerste zes maanden van dit jaar een hogere opbrengst en ebit, met stijgingen van respectievelijk 2,3 en 10,2%. Exacte bedragen geven de Duitsers niet, ook niet voor de financiële resultaten van DB Cargo.

Wel heeft topman Richard Lutz de omzet en winst van de gehele groep bekendgemaakt, inclusief het personenvervoer. De totale opbrengsten stegen in de eerste jaarhelft met 2,2% naar 22 miljard euro. De ebit name echter af, van 974 naar 757 miljoen euro. Dat betekende een daling van 22%, die volgens Lutz vooral is veroorzaakt door investeringen. Desondanks blijft het bedrijf vasthouden aan zijn eerdere voorspelling voor het gehele jaar: een ebit van 1,9 miljard euro en een totale omzet van 45 miljard.

Transitie

Deutsche Bahn zit in een transitieproces. Waar het bedrijf ooit ambities koesterde om een wereldwijde speler te worden in de vervoersmarkt, is het nu vooral bezig om zich te focussen op zijn kerntaken: zorgen voor goed vervoer in Duitsland, zowel voor personen als voor goederen.

Vorige maand gaf Lutz een presentatie in Potsdam, waarin hij duidelijk maakte wat in de komende jaren de koers van het bedrijf is. Daarbij staat onder meer een hoger volume van DB Cargo centraal. Ook meldde hij dat van een verkoop van DB Schenker, waarover in de markt werd gespeculeerd, geen sprake is.

Tevens moet de komende jaren het personeelsbestand flink worden uitgebreid, met zo’n honderdduizend man, en moet voor tientallen miljarden worden geïnvesteerd, onder meer in het Duitse spoorwegennet en in nieuwe locomotieven. Dit jaar is DB daar al mee gestart. Lutz meldde dat het investeringsniveau in 2019 een recordhoogte bereikt, met meer dan 5,5 miljard euro aan uitgaven.

Lees ook: DB: marktaandeel Cargo moet omhoog, Schenker niet verkocht