Dat zegt voorzitter Hans-Willem Vroon in een uitgebreide ‘Nieuwsflits’. Daarin wijst hij erop dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven ‘conform een langjarige Nederlandse overheidstraditie’ extra voorwaarden stelt aan de inmiddels door Brussel goedgekeurde subsidie van zeventig miljoen euro voor vijf jaar. Die gaat in met terugwerkende kracht tot begin dit jaar.

De vervoerders hebben ingestemd met die voorwaarden, maar wijzen erop dat die wel weer kostenverhogend werken. In een intentieverklaring zeggen de spoorvervoerders hun medewerking toe aan vier zaken: proeven om de havenlogistiek te verbeteren, onderzoek om trillingshinder door treinen terug te dringen, de inzet van modern materieel en brandstofbesparing.

ERTMS

Vroon constateert dat voorkomen is dat ook de invoering van het beveiligingssysteem ERTMS aan de regeling is gekoppeld. Volgens RailGood dreigt de door de regering gekozen versie (level 2, baseline 3) de goederenvervoerders op hoge kosten te jagen en moeten locomotieven voor enkele tonnen per stuk worden omgebouwd. Vroon noemt dit ‘het grote topthema dat zal moeten worden opgelost’.

De vereniging roept verder op om voortvarend aan de slag te gaan met een reeks maatregelen, waar een jaar geleden al afspraken over zijn gemaakt. Bovenaan aan dat lijstje staat dat de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Havenspoorlijn en de Betuweroute omhoog moeten. Verder zouden op meer trajecten treinen tot 740 meter moeten kunnen rijden, moet een reeks knelpunten worden aangepakt en moet ‘de exoot onder de beveiligingssystemen, ATB NG, zo snel mogelijk worden vervangen.

Nederland besloot vorig jaar om de gebruiksvergoeding op het spoor te verlagen, nadat Duitsland had aangekondigd die te halveren. Doel is om het spoor concurrerender te maken en de modal shift te stimuleren. Dat zou ertoe moeten leiden dat in 2030 minimaal 54 miljoen ton goederen over het Nederlandse spoornet wordt vervoerd, een groei van 30% ten opzichte van de 41,5 miljoen ton van vorig jaar.