Dat meldt zusterblad RailFreight. Het besluit wordt gezien als een belangrijke doorbraak voor het goederenvervoer per spoor tussen Europa en Azië. Rusland stelde op augustus 2014 een verbod in voor het doorvoeren van landbouwproducten en voedingsmiddelen uit Europa, Noorwegen, de VS, Canada en Australië.

Transittijden

Het verbod heeft grote gevolgen gehad voor het goederenvervoer per spoor tussen Europa en Azië, aangezien Rusland een van de belangrijkste doorvoerlanden op de Nieuwe Zijderoute is. Tot nu toe konden landbouwproducten, grondstoffen en voedingsmiddelen alleen via routes die Rusland omzeilden, naar China worden vervoerd, waardoor de transittijden veel langer waren.

Het besluit van Rusland heeft betrekking op spoor- en vrachtvervoer dat via Rusland naar een ander land reist. Het invoerverbod geldt nog wel voor producten die bestemd zijn voor de Russische markt zelf. Met het onderscheid lijkt de Russische regering tegemoet te komen aan de groeiende vraag van Euraziatische vervoerdiensten in het hele land. Volgens het Russische ministerie maken de nieuwe regels een volumestijging mogelijk van 82.000 internationale transporten per jaar.

Het besluit heeft als voorwaarde dat zowel treinen als vrachtwagens tijdens de hele reis door het land traceerbaar moeten zijn. Er moet een controlesysteem zijn waarbij gebruik wordt gemaakt van identificatiemiddelen. Daarnaast moet de lading gedurende de hele reis elektronisch worden verzegeld.

Reacties uit de markt

Hoewel de regels al ruim een week van kracht zijn, reageert de markt aarzelend op het besluit. Er bestaat nog steeds veel verwarring tussen bedrijven over hoe aan de voorwaarden moet worden voldaan. Sommige bedrijven hebben uitgelegd dat ze de situatie momenteel onderzoeken, voordat ze actie ondernemen. Anderen zijn er niet zeker van dat dit daadwerkelijk gebeurt, omdat er weinig bevestiging is van de officiële autoriteiten.

Voor Noorwegen is het besluit van groot belang voor het transport van verse zalm naar China. Vanaf dit najaar kan de eerste containertrein met zalm uit Narvik in het noorden van Noorwegen starten, op reis naar Zweden, Finland en Rusland. ‘Dit is een enorme kans waar we allemaal op hebben gewacht. Nu is het toegestaan ​​om vis door Rusland te vervoeren, dit zal de transportkosten met ongeveer 80% verlagen. Momenteel wordt zalm per vliegtuig geëxporteerd’, zegt Micael Blomster die betrokken is bij het project.

Enorme vraag

In China is er grote interesse in voedselproducten uit de EU, zoals rundvlees, varkensvlees en zuivel. Ook bier en wijn zijn populair. Bloemen uit Nederland zijn een ander populair importproduct, die allemaal waren verboden voor doorvoer door Rusland.

Tot nu toe waren Europese verladers die dergelijke producten exporteerden op zoek naar alternatieve routes, bijvoorbeeld via Oekraïne of via de ‘Middle Corridor’. Dit laatste is een multimodale route, met treinen die door Turkije naar Azerbeidzjan rijden. Hier worden goederen overgeslagen op schepen om de Kaspische zee over te steken naar Kazachstan. Vanaf daar gaat de treinreis verder. Deze routes zijn veel minder aantrekkelijk vanwege de langere transittijden.