Hoog bezoek afgelopen week bij Hardt Hyperloop in Delft, een ‘spin-off’ van de Technische Universiteit. Europees Transportcommissaris Violeta Bulc en minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kwamen zich persoonlijk op de hoogte stellen van de ontwikkeling van dit supersnelle alternatief voor vliegreizen op het continent.

Hyperloop

Een Hyperloop, zoals door Delftse studenten ontwikkeld, is een automatisch bestuurd voertuig. Een capsule, die zich op het land, met een heel laag energieverbruik, in een vrijwel luchtledige buis en met gebruikmaking van magnetische levitatie met snelheden van meer dan duizend kilometer per uur kan verplaatsen. Mensen kunnen met deze capsule binnen een half uurtje de afstand tussen Amsterdam en Parijs afleggen. Je hoeft dus niet meer te vliegen. Ook vracht kan op die wijze veel schoner worden getransporteerd. Toekomstmuziek? Nee, een techniek die al ver is voortgeschreden. Met dank aan een lange reeks bedrijven wereldwijd die de laatste jaren met miljoenen over de brug zijn gekomen om de voortgang te bevorderen. Denk aan Tesla en SpaceX, de innovatieve ondernemingen van Elon Musk. Aan Dassault, het Franse technologiebedrijf dat voortbouwt op decennia aan kennis en ervaring in de luchtvaart en de defensie-industrie.

Ook InnoEnergy, een investeerder in start-ups, mag hier niet ongenoemd blijven. Dit fonds trok vorig jaar de buidel om het project verder te helpen. Daarnaast is bijvoorbeeld NS geïnteresseerd, evenals Schiphol en een aantal particuliere investeerders. Deelnemers zijn ook aluminiumproducent Tata Steel, bouwer Royal BAM Group, Goudsmit Magnetics, Busch en Continental (Duitsland), leidingproducent Prysmian (Italië) en het Zwitserse technologieconcern ABB. Hardt Hyperloop en consorten zijn nu op zoek naar een geschikte locatie voor een European Hyperloop Centre waar op grotere schaal met het nieuwe voertuig kan worden geëxperimenteerd. Uiteindelijk is het doel een Europees netwerk van hyperloopbuizen te ontwikkelen, maar zover zijn we inderdaad nog niet.

Toekomst begint snel

De toekomst begint sneller dan je denkt. Dassault maakte onlangs de resultaten bekend van een in zijn opdracht gehouden meningsonderzoek onder duizend volwassen Amerikanen. Van hen gelooft de helft dat reizen met de hyperloop in 2030 al heel normaal zal zijn. Dat auto’s in dat jaar elektrisch worden aangedreven lijdt bij zeven van de tien geen twijfel. Ruim een derde denkt tegen die tijd in een ‘luchttaxi’ te stappen voor korte, snelle verplaatsingen.

Op de grond halen veel auto’s dan misschien hun stroom niet meer uit de laadpaal, maar uit zonnepanelen. Een week geleden presenteerde het Helmondse bedrijf Lightyear een auto op zonne-energie die er niet alleen aardig uitziet, maar ook beter presteert dan de huidige generatie via het stopcontact oplaadbare stroomauto’s. Dus laat de zon maar komen, denken ze in Helmond. Maar liever niet in steeds langere hittegolven, zoals nu.