Tijdens een bijeenkomst in Potsdam deed Lutz zijn strategie uit de doeken, in aanwezigheid van de Raad van Toezicht van Deutsche Bahn. Een belangrijke doelstelling voor DB is het vergroten van het vrachtvolume. De komende jaren moeten maar liefst 70% meer goederen worden vervoerd over het spoor. Dit moet resulteren in een marktaandeel van 25% in 2030. Dat is nu nog 18%.

Investeringen

Om dit alles mogelijk te maken, wil DB Cargo flink investeren in materieel en personeel. Zo gaat het bedrijf driehonderd locomotieven aanschaffen en honderdduizend man personeel werven, al gaat het hier om totalen, dus inclusief personenvervoer en andere activiteiten. Met dit alles is een bedrag gemoeid van tientallen miljarden euro.

Het vrachtvervoer van DB zit al geruime tijd in financieel zwaar weer. Vorig jaar boekte ‘Cargo’ een verlies van 190 miljoen euro. Dat was een verdubbeling van het tekort van een jaar eerder. Ook de omzet daalde, al ging het hier om een bescheiden afname van 1,5%. Het volume was vorig jaar 5,5% lager dan het jaar ervoor.

Klimaat

Volgens Lutz speelt Deutsche Bahn een centrale rol in het behalen van klimaatdoelstellingen. ‘Alleen als we erin slagen om verkeer massaal naar het spoor te verplaatsen, kunnen we deze doelen halen’, zei hij. Daarmee deed hij een oproep aan onder meer de politiek en overheid om deze ‘modal shift’ mogelijk te maken. Volgens hem zijn gezamenlijke inspanningen noodzakelijk om de groei van het treinverkeer te realiseren

Hoewel de komende jaren de focus op het thuisland ligt, is DB niet van plan zich volledig terug te trekken uit het buitenland. Volgens Lutz kan het spoor niet zonder een internationaal perspectief. Ook goede verbindingen met andere modaliteiten zijn van groot belang.

DB Schenker

Mede daarom blijft de internationaal opererende logistiek dienstverlener DB Schenker in eigen handen. Eerder dit jaar waren er berichten dat het dochterbedrijf in de etalage zou staan. Ook de Duitse rekenkamer vond het een goed idee om Schenker te verkopen. Lutz meldt echter helemaal niet van plan te zijn om het bedrijfsonderdeel van de hand te doen.

Volgens hem is het een belangrijke tak van het groepsportfolio en heeft het daardoor veel toegevoegde waarde. Dat blijkt ook uit de cijfers. DB Schenker bleek vorig jaar een echte winstmachine. Het zag zijn omzet stijgen met 3,8% en zijn resultaat voor belastingen zelfs met 5,5%.