Daarmee kan onmiddellijk worden gestart. TX had sinds 2017 al een ‘A-licentie’ voor vervoer naar Zweden en kon op grond hiervan met eigen treinen Denemarken doorkruisen. Het ontbrak nog aan een Deense B-licentie.

Die heeft TX nodig om in Denemarken zonder veel formaliteiten spoortransport te verrichten. Er hoeft in dit land geen Deense machinist meer ‘op de bok’, al mag het natuurlijk wel.

Legpuzzel

De nu toegekende licentie is eigenlijk het laatste stukje in de Europese legpuzzel, zegt Mirko Pahl, de topman van TX. Licenties had het bedrijf al in Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Italië en Zweden.

Nu Denemarken aan dit rijtje is toegevoegd, mag in dit land met eigen tractie worden gereden. Het bedrijf heeft plannen om zijn dienstenaanbod tussen West-Europa, Noord-Italië en Scandinavische bestemmingen verder uit te breiden.

Elf Europese landen

TX wil ook meer binnenlandse diensten in Zweden en Denemarken gaan uitvoeren en de aanwezigheid in Scandinavië flink versterken, met door eigen locomotieven getrokken goederentreinen.

De onderneming bestaat twintig jaar en biedt diensten aan in elf Europese landen. In de meeste daarvan heeft ze eigen dochterbedrijven, in Nederland en Noord-Italië, waar vooral de havens worden aangedaan, lokale vestigingen. TX telt 580 werknemers en behaalde vorig jaar een omzet van een kwart miljard euro.