Voor de vervoerders die in heel Europa actief zijn, betekent de prijsstijging in Polen dat de kostenvermindering in het westen teniet wordt gedaan, meent hij. In zowel Nederland als Duitsland zijn het afgelopen jaar maatregelenpakketten vastgesteld om de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer te verbeteren.

Onderdeel hiervan is de verlaging van het gebruikerstarief. Deze verlaging zou het spoor aantrekkelijker moeten worden. Maar een prijsstijging aan de andere kant van Europa zorgt ervoor dat de winst weinig gevoeld wordt onder spoorgoederenvervoerders die actief zijn in Polen, vindt Panteia.

Linked by Rail

Het onderzoeksbureau is een van de partijen die betrokken zijn bij Linked by Rail, een consortium van Nederlandse en Poolse transport- en logistiekbedrijven gesteund door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Polen. Het doel is om de spoorverbindingen tussen Nederland en Polen te verbeteren.

Roest Crollius vertegenwoordigt het consortium op de RailFreight Summit in Gdansk, waar hij uitlegt wat kan worden gedaan om de vitale spoorverbinding tussen de landen te versterken. Tijdens het evenement worden ook bilaterale besprekingen gevoerd tussen de respectieve ministeries. ‘De kostenstijging staat zeker op de agenda’, zei Roest Crollius.

Toenemende volumes

Linked by Rail is zeven jaar geleden opgericht. Op dat moment waren er ongeveer drie directe spoorverbindingen tussen Nederland en Polen. ‘Tegenwoordig zijn dit rond de zestien non-stop shuttletreinen per week. De toename van treinen langs deze route is aanzienlijk. De North Sea-Baltic Corridor is qua omvang de op één na grootste TEN-T-corridor. Met de opkomst van de Nieuwe Zijderoute worden de volumes alleen maar groter.’

Het is moeilijk te zeggen hoe het project heeft bijgedragen aan deze groei, omdat het consortium voornamelijk op de achtergrond actief is. Maar het doel is absoluut om het treinverkeer tussen de twee landen te stimuleren.’

‘Aan de ene kant kunnen we aannemen dat de markt zichzelf ontwikkelt. Aan de andere kant zijn er dingen die de overheid kan faciliteren; we promoten bijvoorbeeld ‘best practices’, bespreken toegangsrechten, etc. We promoten ook intermodaal transport en organiseren trainingen voor transport- en logistieke bedrijven.’

45-voetscontainers

Een goed voorbeeld van een resultaat behaald dankzij het Linked by Rail-consortium, is de mogelijkheid om 45-voetscontainers op een vrachtwagen te zetten voor het last-mile transport in Polen. ‘Vroeger was dit een echte bottleneck op de corridor. Containergoederen die via de Rotterdamse haven binnenkomen, arriveren meestal in containers van 45 voet. In Polen kwam dit niet verder dan de terminal. Nu kunnen de containers ook op de laatste kilometer worden vervoerd.’

Ook in Nederland kunnen dingen worden gedaan om de verbinding te verbeteren, stelde de adviseur. ‘Hier hebben we te maken met een capaciteitstekort voor goederenvervoer per spoor. Vooral als er omleidingen zijn op de Betuweroute, die is bedoeld voor goederenvervoer per spoor. In het geval van omleidingen worden deze treinen omgeleid via de Brabantroute. Deze heeft een beperkte capaciteit.’

Discussie

‘De kostenstijging van de elektriciteit in Polen is een van de obstakels voor verdere groei’, zei de onderzoeker. ‘Deze maatregel werd in januari geïmplementeerd, tot frustratie van vrachtvervoerders per spoor. We zullen deze kwestie bij het Poolse ministerie aankaarten tijdens onze bilaterale vergaderingen.’

Naast een presentatie over het Linked by Rail-project, neemt Roest Crollius deel aan een interview op het podium met Marcel Tijs, van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en zijn Poolse tegenhanger Jakub Kapturzak.

De RailFreight Summit 2019 is de tweede editie van het evenement. Topsprekers komen samen in de logistieke hotspot van Polen om het te hebben over de Nieuwe Zijderoute en andere routes door Polen en Centraal-Europa. Registratie is nog steeds open. Meer informatie over het evenement is te vinden op de website.