De omzet kwam uit op ruim 44 miljard euro. Het operationele resultaat voor rente en belastingen bedroeg 2,1 miljard euro. De grote ‘cash cow’ was andermaal landvervoerder en expediteur DB Schenker, dat de omzet 3,8% opvoerde tot 17 miljard euro en het resultaat voor rente en belastingen met 5,5% verhoogde tot 503 miljoen euro.

DB Cargo

Het verlies bij DB Cargo, de divisie goederenspoorvervoer, kwam op 190 miljoen euro. Dat was 100 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De omzet van dit bedrijfsresultaat daalde 1,5% naar 4,46 miljard euro. Het vervoerde ladingvolume ging 5,7% omlaag. In het goederenvervoer over het spoor is DB al jaren aan het reorganiseren, waarbij onrendabele activiteiten worden afgestoten.

Winstmachine DB Schenker is goed voor toch maar een kwart van het totale resultaat van het concern, terwijl de omzet van Schenker dus op ongeveer vier tiende van de totale DB-omzet uitkomt. Dit betekent dat DB het meest verdient op het reizigersvervoer. Van het resultaat voor rente en belastingen van Schenker werd vorig jaar 25% behaald in het landvervoer, 35% in de expeditie van luchtvracht, 16% in de zeevrachtexpeditie en 18% in de contractlogistiek.

In het landvervoer nam de omzet van DB Schenker 6% toe tot 1,07 miljard euro. In zeevracht werden 1,6% meer teu aan containers geëxpedieerd. In de luchtvracht bedroeg de groei in tonnen 0,3%.

Investeringen

Volgens financieel topman Alexander Doll werden de investeringen vorig jaar met 7% opgevoerd tot elf miljard euro. Een deel van de daarvoor benodigde middelen ontvangt DB van de Duitse staat, de enige aandeelhouder in het concern. Van deze investeringen ging 62% naar verbeteringen aan het spoornet en een groot deel van de resterende 38% naar vernieuwing van het materieel.

De nettoschuld van Deutsche Bahn nam vorig jaar met 926 miljoen euro toe tot 19,5 miljard euro. Volgens Doll is de schuldpositie van het concern daarmee niet verslechterd. De Duitse rekenkamer, het Bundesrechnungshof, heeft de staat onlangs aangeraden om DB Schenker te verkopen en met de opbrengst de schuld van DB te verminderen. Volgens de rekenkamer moet het concern zich weer volledig gaan toeleggen op beter passagiersvervoer.