Vanuit de de terminal van 3MCT (een dochteronderneming van logistiek dienstverlener Vlaeynatie) in het Zeeuwse Westdorpe vertrekt drie keer per week een goederentrein met containers richting de havens van Antwerpen of Zeebrugge.

De containers zijn bedoeld voor wereldwijde overzeese export via de Belgische havens. Op termijn kan deze verbinding worden uitgebouwd van drie keer in de week naar een dagelijkse verbinding.

Congestie

Beide bedrijven startten de samenwerking om een oplossing te bieden voor enerzijds de grote drukte aan de waterkant met containers die in de havens worden aangeleverd door binnenvaartschepen en anderzijds de filevorming op de toegangswegen met vrachtwagens.

‘Een efficiënte verbinding per spoor drong zich meer en meer op’, aldus Dirk Vercruyssen van Vlaeynatie. ‘Met de drie treinen per week halen we ongeveer negentienduizend vrachtwagens per jaar van de weg tussen de verschillende havens.’

Problemen

Volgens Sam Bruynseels, managing director van Lineas Intermodal, is het verplaatsen van het transport tussen de belangrijke havens naar het spoor een concrete actie om de mobiliteitsproblemen tegen te gaan.