De workshop vindt plaats op 28 maart, de laatste dag van de beurs voor de spoorgoederensetcor. Het Freight and Terminal Forum is een driedaags evenement dat van 26-28 maart in Utrecht wordt gehouden. “Internationaal opererende bedrijven worden altijd geconfronteerd met toenemende risico’s op het gebied van sanctierecht en export controle. We zullen de nieuwste ontwikkelingen bespreken en uitleggen hoe je met deze risico’s om kunt gaan”, aldus Bennink.

Amerikaanse sancties

Op 4 november 2018 werd de lijst met gesanctioneerde producten uitgebreid met de aankoop van petroleum- en petrochemische producten bij een aantal Iraanse oliemaatschappijen en de Iraanse energiesector. Bovendien zijn er sancties ingesteld voor buitenlandse financiële instellingen die transacties uitvoeren met de Centrale Bank van Iran en andere Iraanse financiële instellingen, en ook voor het verlenen van bepaalde financiële diensten aan de centrale bank van Iran en andere Iraanse financiële instellingen. Ook op handel met Iraanse havens staan nu sancties.

Deze laatste sancties kwamen bovenop de sancties die al in augustus vorig jaar waren opgelegd. Deze omvatten onder meer sancties tegen de Iraanse auto-industrie, evenals de levering of verhandeling van metalen zoals aluminium en staal, grafiet, steenkool en bepaalde software voor de integratie van industriële processen. Bovendien staan er sancties op goud en andere edele metalen.

Lange arm

Hoewel Europa de sancties als in 2016 ophief, zijn Europese verladers absoluut niet buiten het bereik van de lange arm van de VS. Dit komt in de eerste plaats omdat de meeste transacties op de een of andere manier een link met de VS hebben, legde Bennink uit. “Veel financiële instellingen in Europa zijn ook aanwezig in de VS en zijn daarom terughoudend om op dit moment zaken te doen in Iran.”

Bovendien hebben bedrijven in Europa vaak op een bepaald moment met de VS te maken, en wanneer ze de Amerikaanse wetgeving overtreden, zullen ze daar een probleem mee krijgen. “De VS mogen een Europese burger die niet in de VS aanwezig is, niet straffen, maar op deze manier heeft het alternatieve middelen gevonden om Europa te raken met de sancties”, zei Bennink.

Reactie EU

Als reactie op de Amerikaanse sancties tegen Iran heeft de EU het ‘EU Blocking Statute’ aangenomen. Deze wetgeving verbiedt Europese personen en entiteiten om zich aan de secundaire voorschriften te houden. Wanneer personen of entiteiten een boete krijgen volgens de Amerikaanse sancties, komen ze bovendien in aanmerking voor compensatie. Niet-Europese wetgeving die in strijd is met deze regels wordt niet erkend in de EU. Naast deze wetgeving is INSTEX opgericht. Dit is een soort ruilsysteem waarmee bedrijven in de EU en mogelijk ook elders het Amerikaanse financiële systeem volledig kunnen vermijden door grensoverschrijdende betalingen te voorkomen.

Wanneer bedrijven dit allemaal horen, stoppen ze waarschijnlijk met zakendoen met Iran omdat het allemaal te ingewikkeld lijkt, zei Bennink. “Dit is niet noodzakelijk waar. Het kan nog steeds mogelijk zijn om zaken te doen met Iran, maar je moet wel je huiswerk doen. Je moet kijken naar het type product, de persoon met wie je te maken heeft, de sector van je product en de eindconsument. Je moet goed op de hoogte zijn van de regels, of een advocaat inhuren die je transactie kan onderzoeken.”

Workshop

Ben je geïnteresseerd in deze workshop of wil je deelnemen aan de discussie? Registratie is gratis. Registreer eerst voor het Freight & Terminal Forum, Expo. Daarna ga je naar het workshopprogramma en selecteer je de workshop die je wilt bezoeken.

Datum: 28 maart 2019
Tijd: 13:15 – 14:00 uur