De logistieke dienstverlener uit Belgisch Limburg ontwikkelt zich hiermee steeds meer tot trimodale vervoerder. Vorig jaar is het bedrijf begonnen met de aanleg van zijn Dry Port Genk aan het Albertkanaal, op het voormalige terrein van autofabrikant Ford.

In Genk werd H.Essers bij zijn uitbreiding van activiteiten sinds 2015 dwars gezeten door planologische problemen. De groep kon zijn hoofdvestiging aan de Transportlaan niet uitbreiden, omdat daartoe een bos zou moeten worden gekapt. H.Essers heeft de oplossing gevonden in de herontwikkeling van twee gewezen industrieterreinen, namelijk dat van Ford, aan het binnenwater, en de locatie van Hörmann, een producent van valdeuren voor de industrie, aan de Woudstraat.

Op de schop

Die twee locaties neemt H.Essers nu volledig op de schop om van Genk een trimodaal centrum te maken voor de opslag en het internationale transport van producten van de farmaceutische en overige chemische industrie en van hightech-goederen. Dit centrum krijgt de naam H.Essers Valley.

Hörmann sloot zijn vestiging in Genk al in 2012. De bestaande bebouwing wordt door H.Essers nu door nieuwbouw vervangen. Daarvoor zal lokale bebossing moeten worden gerooid, maar elders legt de onderneming ter compensatie nieuw natuurgebied aan.

Van de hoofdvestiging aan de Transportlaan maakt H.Essers een centrum voor farma. Het huidige gebouw wordt gerenoveerd en geschikt gemaakt voor temperatuurgecontroleerde opslag. Er komt ook een nieuw hoofdkantoor. De totale investering op dit adres bedraagt circa vijftien miljoen euro. Op het oude Ford-terrein krijgt de Dry Port Genk gestalte, met de aanleg waarvan vorig jaar is begonnen. Hierin steekt de groep ongeveer tachtig miljoen euro.

Spoorplannen

De volgende stap is die in het spoorvervoer. Met goederenvervoer over het spoor werkt H.Essers al jaren samen met Lineas in een verbinding tussen Genk en Roemenië. Inmiddels is begonnen met een verbinding tussen Genk en de Italiaanse haven Triëst. De twee richten de blik nu ook westwaarts, met geregelde diensten tussen Genk, Antwerpen en Zeebrugge. Met de overname van spoorterminal ETG komt de totale investering van H.Essers in zijn bakermat, Genk, op 121,2 miljoen euro.

De onderneming behaalde vorig jaar een omzet van 679 miljoen euro. Dat gebeurde met 1320 trekkers en 3120 trailers, en met 6.340 medewerkers in zeventien landen, bij 71 vestigingen. Het accent ligt allang niet meer op alleen wegvervoer, zegt topman Gert Bervoets. De overname van de spoorterminal, die wordt voortgezet onder de naam H.Essers Railport Genk, past in het streven een multimodale onderneming te worden. En… in Genk te kunnen blijven. Want in deze stad is uitbreiding uiteindelijk dus toch wel mogelijk gebleken.