Het is één van de innovaties waarmee Wiencont werkt aan volledige digitalisering van zijn werkzaamheden. Harald Jony, managing director bij WienCont Container Terminal Gesellschaft, zal op deze ontwikkelingen ingaan tijdens het Improving Rail Terminal Efficiency-congres, op 28 maart in Utrecht. Het thema van zijn presentatie luidt ‘trimodaliteit geïnterpreteerd’.

Multimodale faciliteit

‘Tot juni 2019 verkeren we in de transitiefase. Daarna gaan al onze partners digitale toepassingen gebruiken om het hele proces in de terminal te versnellen’, legt Jony uit. WienCont bevindt zich in de TEN-Corridor 10 in Wenen en is ontwikkeld als een multimodale faciliteit voor het verwerken van vracht. De terminal heeft verbindingen met spoor, wegen en vaarwegen in het achterland.

‘Met betrekking tot het wegtransport zijn we nu volledig toegerust met een fotopoort en IN-poort om de doorlooptijd in onze terminal te verkorten. Die is dan ook met de helft gereduceerd. daarnaast zijn het sorteer- en kraanproces gedigitaliseerd met behulp van tablets, met een aanzienlijke versnelling van dat proces tot gevolg’, vertelt Jody.

Impact op spoor

Het automatiseren van de terminalprocedures heeft ook impact gehad op het spoorgoederenvervoer. WienCont verwerkt 20 tot 30 procent meer treinen en trucks omdat er minder beroep wordt gedaan op menselijke arbeid. ‘Omdat de doorlooptijden nu minimaal zijn, is onze terminal veel interessanter geworden voor klanten’, aldus Jony.

Jaarlijks rollen er zo’n 200.000 wagons door de terminal, die beschikt over zeven sporen die elk een volledige trein kunnen huisvesten. De toegang met momentum – de zogenaamde Schwungeinfart – in Terminal 1 maakt efficiënte afhandeling zonder rangeren mogelijk, wat zowel tijd als kosten helpt besparen. De Google Glasses moeten de volgende stap vormen in het verder terugdringen van de afhandelingstijden.

Data nodig

Toch is er volgens Jony nog veel meer dat kan worden gedaan om de efficiëntie van spoor te verbeteren. ‘We willen verder gaan met automatisering, maar daarvoor hebben we meer informatie vanuit het spoor nodig. Vrachtwagens zijn volledig uitgerust met GPS. Maar de spoorsector lijkt soms een beetje op het stenen tijdperk. We hebben meer input nodig vanuit andere technologieën en markten.’

WienCont verwerkt meer dan honderd treinen per week van en naar Hamburg, Bremerhaven, Duisburg, Keulen, Rotterdam, Koper, Bludenz, Hall, Boedapest, Parma, Dabrowa, Gornicza, Halkali en Sopron. De haven van Wenen is toegerust met vier bruggen voor containerkranen en vijftien containertrucks met een draagkracht tot 45 ton. WienCont ging in 2017 van start met zijn slag op het gebied van digitalisering.

Debat over vertragingen

Jony zal op 28 maart de digitale oplossingen van WienCont presenteren. Daarnaast neemt hij deel aan een paneldiscussie over de kosten van vertragingen in terminals. Dat debat zal onder meer gaan over wie de kosten van zulke vertragingen voor zijn rekening moet nemen. Aan de discussie nemen verder Allesandro Valenti van Hupac en Simon Hanekroot van Duisport deel.

Improving Rail Terminal Efficiency vindt plaats op de laatste dag van het driedaagse evenement Freight and Terminal Forum. Dat is op zijn beurt weer onderdeel van RailTech Europe 2019, van 26 tot en met 28 maart in de Jaarbeurs Utrecht.