Het Zwitserse onderzoeksinstituut Empa heeft in het kader van het EU-project Horizon 2020 simulatiemodellen ontwikkeld die rekening houden met alle factoren die aan geluidsoverlast door spoorverkeer ten grondslag liggen. Het gaat om ongeveer honderd factoren.

Luchtdruk

De bekendste zijn de toestand en samenstelling van de wielen en van de spoorrails, het motorgeluid van de locomotief en de invloed van de luchtdruk. Er zijn ook invloeden als de buitentemperatuur en de bodemgesteldheid.

Empa heeft al deze geluidsbronnen in simulatiemodellen ondergebracht, waarmee kan worden berekend hoe de combinatie ervan, bij uiteenlopende omstandigheden, van invloed zijn op de geluidsproductie van een trein op een bepaalde plaats. Het instituut heeft recent filmpjes van passerende treinen, met het bijbehorende geluid, op YouTube geplaatst:

Bekijk de video’s hier. Tekst loopt door onder video

In gebieden waar treinen veel geluidsoverlast voor omwonenden veroorzaken, wordt doorgaans gereageerd met de plaatsing van geluidsschermen. Een voor spooroperators kostbare aanpak is vervanging van ijzeren wielen door wielen van koolstofvezel. Spoorwegmaatschappijen zijn hier ook mee bezig.

Zulke maatregelen werken over het algemeen wel, zeggen de Empa-onderzoekers, maar ze zijn betrekkelijk grof. Hun modellen demonstreren dat een meer verfijnde afstemming van maatregelen tot een veel groter effect kan leiden.

Simulaties

Daarbij wordt in de simulaties rekening gehouden met bijvoorbeeld de oppervlaktetoestand van elk afzonderlijk wiel, zodat de spoorvervoerder of verhuurder van de wagon meteen de wielen eruit kan pikken die veel lawaai veroorzaken.

In de nu op het internet geplaatste filmpjes wordt ook geïllustreerd dat een geluidsreductie met slechts een drietal decibel voor het gevoel van de omwonenden een enorme verbetering kan betekenen.