H. Essers gaat de spoorlijn gebruiken voor zogenoemde secured/cold chain-transporten richting Griekenland en Turkije. De units worden per trein vanuit Genk naar Triëst gebracht en gaan vervolgens per schip naar de haven in het Griekse Patras en de havens van Istanbul, Pendik, Izmir en Mersin in Turkije.

‘Een mooi voorbeeld van een synchromodale oplossing, waarbij de goederen maar liefst 90% over het spoor en water reizen’, zegt ceo Gert Bervoets van H. Essers. Volgens hem worden zo negenduizend wegtransporten naar spoor en water verschoven.

45-voeters

Het bedrijf wil zoveel mogelijk gebruikmaken van Safebox-containers, 45-voeters voor secured/cold chain-transporten, toegespitst op chemie, farma en hoogwaardige producten. Ze worden elektronisch vergrendeld en gevolgd door H. Essers. Een deel van de Safebox-containers is voorzien van temperatuurcontrole. Het is de bedoeling om de frequentie na de opstartfase te verhogen tot driemaal per week.