Trailers zijn lange tijd onderdeel van het wegvervoer geweest, met uitzondering van de kraanbare oplegger, omdat deze eenheid op een spoorwagon kan worden geplaatst. Het aandeel kraanbare trailers is echter klein, ongeveer 5%, vertelt adviseur Jetze Tjalma die aan het nieuwe concept werkt. ‘Er zijn verschillende initiatieven om niet-kraanbare trailers op de rails te krijgen, maar de meeste zijn mislukt. De systemen die er zijn, hebben tot dusver een zeer klein marktaandeel.’

Terminal en wagon

De nieuwe terminal is gevestigd in Bleiswijk en is vooral gericht op het vervoer van verse goederen. ‘De terminal is  op zich eenvoudig. We hebben het over een paar spoorlijnen en een rangeerstation. De overslag wordt horizontaal uitgevoerd, in plaats van met kranen of reachstackers’, legt Tjalma uit.

‘Het meest kostbare onderdeel van het hele concept is de wagon, die snel laden en lossen mogelijk maakt. De investerings- en onderhoudskosten van de terminal zijn beperkt.’ Volgens de consultant maakt dit het concept uniek; andere systemen zijn een stuk duurder om te realiseren. Bovendien werkt de terminal op groene energie en kan het voor- en natransport elektrisch worden uitgevoerd, omdat de afstand die de truck aflegt, kort is.

6 dagelijkse treinen

“De eerste bestemming is Berlijn, waar één van de initiatiefnemers investeert in een terminal die over drie of vier jaar klaar is.’ Particuliere partijen zijn ervan overtuigd dat een paar jaar na de lancering zes of meer dagelijkse treinen vanuit Bleiswijk naar verschillende bestemmingen in Europa kunnen vertrekken.

Er zijn echter nog steeds enkele uitdagingen, zoals de financiering van het project, legt Tjalma uit. Verwacht wordt dat naast de provincie en de gemeente, de staat zal investeren en dat EU-middelen kunnen worden ingezet. ‘Als dat eenmaal is gelukt, verwachten we dat particuliere investeerders instappen.’

Bovendien moet de wagen nog worden getest en goedgekeurd en vervolgens in grote aantallen worden gebouwd. ‘Er zijn enkele partijen die dat willen doen, maar eerst zeker willen zijn dat de terminal wordt opgeleverd.’

Freight and Terminal Forum

Jetze Tjalma zal een workshop geven over het nieuwe concept op het Freight and Terminal Forum, dat plaatsvindt van 26 tot 28 maart 2019 in Utrecht. Registratie voor dit grootschalige evenement is al geopend. Een volledige lijst met beschikbare workshops staat hier.