Volgens de krant kondigt Eurocommissaris Vestager het fusieverbod in de loop van woensdag aan. De Commissie zou van mening zijn dat de Duits-Franse combinatie met een omzet van naar schatting vijftien miljard euro veel te dominant zou zijn op de Europese markt voor spoormaterieel. Siemens en Alstom zijn nu al respectievelijk de nummer een en twee.

Concurrentie China

De twee treinfabrikanten voeren de toenemende concurrentie uit China op de wereldmarkt aan als een van de motieven voor de voorgenomen fusie. De Commissie gaat daar volgens het FD niet in mee. Die wijst erop dat het Chinese staatsbedrijf CRRC meer dan 90% van zijn omzet op de Chinese markt realiseert en er nog nooit in is geslaagd een hogesnelheidstrein in Europa te verkopen.

Siemens en Alstom zijn binnen Europa ook met afstand de belangrijkste leveranciers van apparatuur ten behoeve van het beveiligingssysteem ERTMS, waarin de komende decennia tientallen miljarden wordt geïnvesteerd. Afnemers hebben laten weten bevreesd te zijn voor prijsopdrijving als de de twee belangrijkste leveranciers de krachten zouden bundelen.