DB Cargo, ‘hofleverancier’ van spoorcapaciteit aan Kombiverkehr, is ook voor 50% aandeelhouder in dat bedrijf. Maar Robert Breuhahn, directeur van Kombiverkehr, spaart deze grootaandeelhouder niet.

Slechte betrouwbaarheid

Volgens hem behoorde DB Cargo vorig jaar tot de aanbieders van spoorvervoer die de vastgestelde prestatiedoelen (een betrouwbaarheid van 85% in het internationale en van 90% in het nationale vervoer) dikwijls niet haalden.

De slechte betrouwbaarheid van veel diensten in het goederenvervoer per spoor had onder meer te maken met het hoge uitvalpercentage (10%) van complete treinen, waarop Kombiverkehr capaciteit had besteld. Dat kwam volgens Breuhahn weer door vertragingen en gebrek aan materieel. Daarbij kwam stakingen in Frankrijk, die het spoorvervoer in dat land in het tweede kwartaal verstoorden.

Rotterdam

Niet overal lagen de zendingaantallen bij Kombiverkehr onder druk. Zo werd 14% meer aan containers, wissellaadbakken en trailers vervoerd tussen het Duitse binnenland en de Oostzeehavens Lübeck, Kiel en Rostock.

Er was in het vierde kwartaal ook meer verkeer van en naar Rotterdam, via de draaischijf in Neuss, in het Ruhrgebied. In het vervoer over de Brenner was er een stabilisatie.