Die was vrijwel volledig te danken aan de overname, in juni, van de activiteiten van ERS Railways, een aanbieder uit Hamburg van spoordiensten tussen de Noordzeehavens en het Europese achterland.

Zonder deze acquisitie zou het totale vervoer door Hupac veel minder zijn toegenomen. Daarbij kwam, zoals Hupac het noemt, het ‘Rastatt-effect’. De Rheintalbahn door Zuid-Duitsland lag in 2017 gedurende zeven weken volledig stil na een grondverzakking bij de aanleg van een nieuw, ondergronds spoor bij Rastatt, in Baden-Württemberg. Vorig jaar was het goederenvervoer over het spoor op deze route weer normaal.

Daling

In het transalpiene spoorvervoer was er een daling met 4,4% in routes door Frankrijk en Oostenrijk. Daar stond een sterke toename tegenover in het vervoer door Zwitserland, met 14,4%. Vooral dit vervoer profiteerde van de normalisatie in Zuid-Duitsland, maar ook zonder dat ‘Rastatt-effect’ was er nog steeds een groei van 8%.

Hupac laat een groot deel van de transporten over het spoor in Zwitserland nu nog verlopen over de Simplon-route tussen Zuid-Duitsland en het Noord-Italiaanse Novara. Eind volgend jaar komt de gehele Gotthard-route beschikbaar voor treinen met het 4-meterprofiel, in het intermodale spoorvervoer een steeds meer gangbare hoogte van wagons met containers, wissellaadbakken en trailers.