Het congres is een ontmoetingsplaats voor terminalexploitanten en belanghebbenden in het goederenvervoer per spoor. Tijdens het evenement, dat onderdeel uitmaakt van het Freight and Terminal Forum, geeft onder meer de Cabooter Group zijn visie. Daarbij richt het zich op de laatste ontwikkelingen aan de Greenport Venlo, terwijl operator PKP Cargo ervaringen deelt uit Polen. Het Russische RZD Logistics vertelt hoe binnenlandse terminals een rol spelen in de douaneformaliteiten, om zo de autoriteiten aan de grens bij te staan. 

Automatisering

De efficiëntie van terminals is cruciaal in de transportketen. Daarom wordt dit thema vanuit verschillende perspectieven belicht, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering. De mate waarin nieuwe technologie wordt omarmd is met name onder binnenlandse terminals erg verschillend. Toonaangevende terminals zoals Wiencont in Oostenrijk en Duisport in Duitsland delen tijdens het evenement hun ‘best practices’.

Ook komt het belang aan bod van terminal planning, simulatie, procesmodellering en integratiebeheer voor de succesvolle automatisering van een terminal. Hier gaat HPC Hamburg Port Consulting op in. Een terminalontwerper van Kalmar deelt zijn visie op de juiste aanpak voor verschillende soorten terminals.

‘Maar je moet niet alleen naar de terminal kijken. De markt heeft ook bepaalde eisen, zoals het faciliteren van langere treinen’, aldus Rob Spierings van Bentheimer Eisenbahn. Hij gaat hier tijdens het Freight and Terminal Forum verder op in.

Aankomsttijd

De tijd van aankomst blijft een cruciale factor voor alle betrokken partijen. Er zijn veel initiatieven om de nauwkeurigheid van de geschatte aankomsttijd (estimated time of arrival) te verbeteren, zoals het Eleta-project dat wordt gesteund door de EU. Ondertussen werken grote haventerminals aan nieuwe, digitale oplossingen om het verkeer beter te regelen, zoals de havens van Rotterdam en Antwerpen. Al deze partijen zijn vertegenwoordigd op het congres.

Maar de praktijk is net zo relevant. Hoewel verbetering op komst is, vormen vertragingen nog steeds een dilemma voor het goederenvervoer per spoor. Wie betaalt deze vertragingen? De operator? De terminal? Over dit veelbesproken thema zal worden gediscussieerd in een panelgroep bestaande uit experts van Hupac, Duisport en Wiencont.

Freight and Terminal Forum

Het congres is onderdeel van een driedaagse internationale beurs, het Freight and Terminal Forum. Dit is op zijn beurt onderdeel van het grotere RailTech Europe 2019, dat plaatsvindt van 26-28 maart. Behalve een congres zullen er meer dan twintig workshops gehouden worden. Bezoekers kunnen kennis opdoen over onderwerpen zoals het Zwitserse ‘modal shift’ beleid, hogesnelheidstreinen voor goederen, sancties tegen Iran, of blockchain-applicaties, om er maar een paar te noemen. 

De beurs omvat ook een Startup Festival, een marktplaats voor innovatie in de spoorwegindustrie en een awardshow, met een speciale categorie voor spoorgoederenvervoer. Meer informatie is te vinden op de website.