Coevorden vormt een belangrijke schakel voor het spoorgoederenvervoer in de verbinding tussen Nederland en Duitsland. De Drentse gemeente heeft een directe aansluiting op zowel het Duitse als Nederlandse spoor. Coevorden heeft treinverbindingen met 21 Europese economische centra. De in 1993 opgerichte Euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg is eigendom van Bentheimer Eisenbahn AG. Jaarlijks wordt er zo’n 375.000 ton aan goederen overgeslagen. Dat komt overeen met 25.000 tot 35.000 vrachtauto’s.

CO2-uitstoot

De railshuttle vervoert 95 teu per keer en vertrekt op dinsdagavond, donderdagavond en zaterdagochtend vanuit Coevorden. De trein rijdt via rangeerterrein Kijfhoek en doet in Rotterdam vier terminals aan. Op woensdag, vrijdag en zondag gaat de trein vanuit de Rotterdamse haven weer terug naar de Euroterminal.

Joachim Berends, directeur van de Euroterminal en Bentheimer Eisenbahn AG, ziet de populariteit van de railshuttle toenemen. Vervoerders en distributeurs kiezen volgens hem steeds vaker voor vervoer per spoor omdat ze hun CO2-uitstoot willen verminderen. ‘We streven ernaar om de railshuttle in de toekomst dagelijks te laten rijden’, zegt hij op de website van het Havenbedrijf.

Flexibiliteit

Bedrijven die gebruikmaken van de shuttle tussen Coevorden en Rotterdam zijn onder meer logistiek dienstverlener Graaco, TSR/Holland Maxeda, een im- en exporteur van non-food artikelen, en aardappelproducent Emsland Group. Dat laatste bedrijf maakt sinds 2007 voor het vervoer van zijn producten gebruik van vrijwel elke trein die vanuit Coevorden naar Rotterdam rijdt.

‘Dit jaar waren dat al zo’n 2.500 containers. Een derde rit per week geeft ons meer flexibiliteit. Doordat we bijna de complete afstand per spoor kunnen afleggen, is de railshuttle ook een financieel aantrekkelijker optie voor ons’, zegt logistiek manager Herbert Zwartscholten van Emsland Group tegen het Havenbedrijf.