De initiator en eerste directeur van het Rail Service Center is een van de in het boek geportretteerde pioniers. Tegenwoordig is Hoenders directeur van Rail Cargo Information Netherlands.

In het vervoer naar en van het Ruhrgebied liggen nauwelijks kansen voor het spoor, stelde hij. ‘Dan is de binnenvaart veel beter. Onze kansen liggen vooral in de groei van continentale lading. Bijvoorbeeld naar Italië.’

Kerstballen

De Nieuwe Zijderoute zal volgens hem geen grote gevolgen hebben voor mainport Rotterdam. ‘Gelukkig is Nederland nu aangesloten. Via Tilburg en Amsterdam. Maar het is sterk afhankelijk van de aard van de lading of die via de Zijderoute gaat.’

Voor dure goederen waarbij snelheid een rol speelt, zoals elektronische apparatuur, verwacht Hoenders dat wél. Maar de meeste goedkopere lading zal toch over zee blijven gaan, omdat de prijs daarvan lager is. ‘De kerstballen voor Blokker blijven gewoon over de kade gaan.’

Het boek Rotterdamse Containerkopstukken geeft een uniek kijkje in de opkomst van de containerlogistiek in de Maasstad aan de hand van een aantal portretten. Voor meer informatie of om het boek te bestellen, kijkt u op: events.nieuwsbladtransport.nl/rotterdamse-containerkopstukken/