Elf jaar geleden werd de Betuweroute geopend. Tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar rijden nu dagelijks goederentreinen. Het Duitse deel tussen Emmerik en Oberhausen is echter nog altijd niet af.

Geen vooruitgang

‘Er is de afgelopen jaren geen significante vooruitgang geboekt op dit economisch belangrijke traject. In Nederland hebben we 4,7 miljard euro geïnvesteerd in het deel van de route tot de grens. Het is nu 2018 en niemand kan ons vertellen wanneer het Duitse deel geopend wordt. Er is zelfs nog geen realiseringsdatum en we zien geen enkele vooruitgang. We wachten nog op elf van de twaalf bouwvergunningen’, schrijft Castelein.

In plaats van 160 treinen per dag, gaan er nu maar 100 treinen, aldus de topman. ‘Ik zou erg blij zijn als we eindelijk eens duidelijke informatie over de implementatie krijgen en een realistische opleverdatum.’

Mark Rutte

Een kopie van de Duitstalige brief is aan Minister Cora van Nieuwenhuizen gestuurd. Ook de verantwoordelijk politicus in de deelstaat Noordrijn-Westfalen Hendrik Wüst en de Duitse staatssecretaris Enak Ferlemann hebben een kopie ontvangen.

Het tijdstip van de brief van Castelein is niet toevallig zo gekozen. Premier Mark Rutte reist medio november naar Noordrijn-Westfalen (NRW) voor gesprekken met NRW-premier Armin Laschet en andere politici.

Nederland is voor de deelstaat de belangrijkste handelspartner. In het nieuwe coalitieverdrag van de NRW-regering wordt Nederland op meerdere plekken genoemd, maar over de Betuweroute worden geen details genoemd.