Vanaf de Cabooter-terminal in het Duitse Kaldenkirchen vertrekt tweemaal per week een trein naar Mortara in Italië. Rail Operator is Shuttlewise. ‘Met deze stap is Noord-Italië vrijwel geheel afgedekt door treinverkeer vanuit Venlo’, aldus het bedrijf. Behalve Mortara rijden er treinen naar Busto, Melzo en Domodossola.

China

De tweede nieuwe verbinding is een intercontinentale connectie en is onderdeel van een treinketen die begint in Venlo en dan doorgaat naar Istanbul. Vanuit daar gaat deze verder naar Baku in Azerbeidzjan en vandaar naar China.

Deze laatste verbinding is tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen Mars Logistics uit Turkije, Azerbeidzjan Railway en de Port of Baku. Architect van dit product is de Cabooter Group in samenwerking met The Port of Baku. Deze trein doet voorlopig twee keer per week de Cabooter Terminal aan, maar zal uitgroeien tot een hoogfrequente shuttle. Op 5 november 2018 zal de eerste trein aankomen en vertrekken.

Uitbreiding

Topman Hans Cabooter licht toe: ‘Op de bestaande railterminal in Venlo is capaciteit vrijgemaakt voor meer verbindingen, in 2019 gaan die live. Met de realisatie van de nieuwe railterminal op Greenport Venlo ontstaan op de middellange termijn nog meer kansen om nieuwe verbindingen met China op te zetten.’