Twee jaar geleden besloot de directie van DB nog af te zien van een beursgang van Schenker, dat tot de top-5 van de mondiale expeditiesector behoort, maar nu heeft topman Richard Lutz bij een ontmoeting met de financieel-economische pers in Frankfurt aangegeven niet uit te sluiten dat de oude plannen ‘weer op de tafel’ worden gelegd.

Arriva en Schenker zijn ‘zeker interessant en aantrekkelijk wat betreft de actuele prestaties en toekomstige groeivooruitzichten’, aldus Lutz. Daarmee bevestigt hij eerdere geruchten in de Duitse financiële wereld dat DB onder meer de belangen in het winstgevende Schenker via een beursgang wil verzilveren. Daarbij komt dat de Amerikaanse aandeelhouder van Ceva Logistics, een concurrent van Schenker, dit jaar een succesvolle beursgang in Zwitserland wist af te ronden.

De totale schuld van de Deutsche Bahn komt in in de buurt van de 20 miljard euro. Tegelijkertijd is er de noodzaak om meer te investeren in het netwerk en het spoorvervoer en heeft de liquiditeit van het spoorconcern een historisch dieptepunt bereikt.
Schenker is met een omzet van 16 miljard euro goed voor een derde van de totale omzet van DB.