Hoewel de eerste pilots goederenvervoer betreffen, wordt dit type trein volgend jaar ook ingezet bij een test met personenvervoer. Daarvan gaat het eerste voertuig rijden op het traject Groningen-Leeuwarden. Onder meer streekvervoerder Arriva heeft interesse.

Ook de Franse treinbouwer Alstom doet mee. TNO is als onderzoeker betrokken. De verwachting is dat de ‘autonome’ treinen na 2023 in de dienstregeling worden ingezet. ‘Ze kunnen sneller, veiliger en dichter op elkaar rijden. Daardoor kan de capaciteit op het drukke spoor met 50% toenemen’, stelt Eringa.

Onacceptabel

Vakbond FNV is niet te spreken over de plannen. Zij vinden dat spoormedewerkers hiermee worden gepasseerd. ‘Dit is onacceptabel’, aldus de bond in een reactie.

‘FNV Spoor is met NS en ProRail in gesprek over nieuwe technologische ontwikkelingen. Ondanks deze gesprekken worden wij nu gepasseerd.’ FNV Spoor stelt dat zonder de vakbond geen enkele test mag doorgaan.

Blokkeren

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Desnoods roepen wij alle machinisten van Nederland op om deze testen te blokkeren. Het Nederlands spoor is zeer complex. Naast wat kansen, kleven er vooral veel risico’s aan het automatisch rijden. Veiligheidsrisico’s voor reizigers, spoormedewerkers en verkeersdeelnemers.’

Lees ook: ProRail wil eerste proef met zelfrijdende trein in 2018