De twee waterstoftreinen, Coradia iLints genaamd, worden ingezet ter vervanging van dieseltreinen op de betreffende trajecten door Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB).

Waterstof

De Coradia iLint is uitgerust met brandstofcellen die waterstof en zuurstof omzetten in elektriciteit, waardoor de trein geen vervuilende emissies uitstoot. De treinen zijn daarom een milieuvriendelijk alternatief voor dieseltreinen. De treinen zijn gebouwd in het Duitse Salzgitter en kunnen snelheden tot 140 kilometer per uur bereiken.

‘Waterstof is een realistisch, emissiearm en efficiënt alternatief voor diesel’, zei de staatssecretaris Enak Ferlemann van Transport en Digitale Infrastructuur tijdens de ingebruikname. ‘Deze treinen kunnen netjes en op een milieuvriendelijke manier worden ingezet, vooral op secundaire lijnen waar bovenleidingen nog niet beschikbaar zijn of de plaatsing daarvan te duur is.’

Tankstations

De nieuwe treinen kunnen tanken bij een mobiel waterstofpunt bij het station van Bremervörde. De gasvormige waterstof wordt in de treinen gepompt vanuit een hoge stalen container. Met één tank kunnen ze de hele dag rijden en in totaal duizend kilometer afleggen.

In 2021 gaat een tweede tankstation open op het EVB-terrein in Zeven. In datzelfde jaar levert Alstom nog eens veertien Coradia iLint-treinen aan vervoerder Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), die treindiensten verzorgt in Nedersaksen.