De brief die Lutz schreef namens zijn mede-topbestuurders kwam in handen van het opinieblad Der Spiegel. Hij spreekt van een ‘verheerende’ positie waar Die Bahn verkeert. ‘Verheerend’ betekent in het ergste geval ‘verwoestend’, ‘vernietigend’. Het gaat met het spoorconcern in elk geval slecht.

De prestaties van het spoorbedrijf, zowel in het passagiers- als het goederenvervoer, zijn ondermaats, vindt Lutz. De laatste maanden is ondanks een sterke passagiersgroei eerder sprake van een verslechtering dan een verbetering. Zo is de kasstroom bij het staatsbedrijf nog eens met 160 miljoen euro geslonken en dreigt DB het doel, een operationeel bedrijfsresultaat van 2,1 miljard euro dit jaar, niet te halen.

Slechte jaren

Deutsche Bahn heeft slechte jaren doorgemaakt. Grote projecten als het nieuwe, ondergrondse hoofdstation van Stuttgart liepen op grote tegenvallers uit. Er was vorig jaar de ellende rond Rastatt, waardoor goederen- en personentreinen vele weken lang moesten omrijden naar diverse bestemmingen.

Verder kampt het concern met zware concurrentie van busvervoer over langere afstanden en van vliegtuigen die tegen veel lagere tarieven kortere Europese vluchten kunnen aanbieden op grote bestemmingen als Berlijn. Daarmee snoepen ze marktaandeel af van de ICE, de hogesnelheidstrein in Duitsland.

Spoor

Een apart verhaal is het binnenlandse goederenvervoer over het spoor, waarop al jarenlang geld moet worden toegelegd. Dit omdat het DB Cargo maar niet lukt de verliezen in het haarvatenvervoer (van en naar vestigingen van klanten) te beperken.

Door deze verliezen lukt het DB niet de voorgenomen reorganisatie- en moderniseringsplannen ten volle te kunnen financieren, schrijft Lutz, met een schuin oog naar de enige eigenaar: de Duitse staat. Lutz hekelt in zijn brief aan de subtop van zijn concern ook de teruglopende stiptheid waarmee treinen op het Duitse net rijden. De ‘punctualiteit’ daalde de laatste maanden naar 76%, wat ver afligt van de voor dit jaar ten doel gestelde 80%.