Dat maakte ProRail-topman maandag bekend in Letland waar hij meereisde met Koning Willem-Alexander tijdens een staatsbezoek.

De railcorridor Noordzee-Baltische Staten is een belangrijke spoorverbinding die onderdeel uitmaakt van de internationale TEN-T spoorgoederencorridors. Het tracé van deze corridor loopt via de havens van Rotterdam en Amsterdam via Duitsland, naar Polen, Tsjechië en de Baltische Staten. Om deze internationale verbinding zo goed mogelijk te kunnen gebruiken, werken de verschillende landen samen om de verscheidenheid aan systemen terug te brengen en zo veel mogelijk Europees te harmoniseren.

Toename goederenvervoer

Eringa: ‘We zien dat er meer goederen over het spoor wordt vervoerd. Dat is een goede zaak. Het spoor is immers een van de duurzaamste manieren van vervoer. Zo rijden de meeste treinen elektrisch en is daardoor de CO2-uitstoot laag ten opzichte van bijvoorbeeld de vrachtwagen of boot.’ ProRail verwacht dat in 2030 maar liefst 70 miljoen ton per jaar via het spoor zal worden vervoerd, tegenover 25 ton nu.

Door de toename van het spoorgoederenvervoer wordt de logistieke puzzel complexer, aldus Eringa. ‘Het toenemend aantal partijen die betrokken zijn bij het goederenvervoer vraagt nauwe afstemming, goede afspraken en heldere informatie over en weer.’