Dat betekent voor Hupac een forse versterking van zijn positie in het spoorvervoer van en naar de Duitse havens. ERS is ooit in Nederland opgericht, maar trok zich begin vorig jaar na aanhoudende verliezen terug uit het vervoer van en naar Rotterdam. Genesee & Wyoming had het bedrijf vier jaar eerder overgenomen van Maersk. Hupac neemt ook het belang van 47% van ERS in de in Hamburg gevestigde spoorwegmaatschappij boxXpress over.

Volgens Hupac, dat juist een sterke positie heeft in het vervoer van en naar Rotterdam en Antwerpen, is het netwerk dat ERS via zijn samenwerking met boxXpress biedt een mooie aanvulling op het eigen netwerk. European Rail Services, zoals de oorspronkelijke naam van het bedrijf luidt, blijft volgens Hupac ‘een volledig onafhankelijk bedrijf, dat continuïteit biedt aan zijn klanten en partners’.

Bernd Decker, de huidige business development manager van ERS, zal samen met Renzo Capanni, directeur Company Shuttle en Shuttle Net South-East Europe van Hupac Intermodal Ltd, het bedrijf leiden als leden van de raad van bestuur en de ontwikkeling ervan blijven aansturen.

ERS boekte in 2017 een omzet van van ongeveer vijftig miljoen euro en vervoerde ruim 200.000 teu per spoor. Hupac was vorig jaar goed voor een omzet van 437 miljoen en een spoorvolume van bijna 1,4 miljoen teu. Het aanbod omvat dagelijks 110 treinen met verbindingen tussen de belangrijkste Europese economische gebieden en van en naar Rusland en het Verre Oosten.