Dat meldt het Duitse vakblad VerkehrsRundschau op basis van financiële stukken van moederbedrijf Deutsche Bahn (DB) over 2017. Uit de gegevens blijkt verder dat het management van DB vreest voor aanvullende afschrijvingen ‘met ernstige gevolgen als niet snel de situatie verbetert’ bij de vrachtdochter. Vertragingen bij de reorganisatie in het railgoederenvervoer zijn dan ook  ‘absoluut’ te vermijden anders ‘kunnen er vraagtekens worden gezet bij de toekomst van deze bedrijfsactiviteit’, aldus het management van DB.

De directie had voor 2017 ingezet op zwarte cijfers voor DB Cargo, maar onder meer de ‘extreme weersomstandigheden’ en de wekenlange afsluiting van de spoorverbinding door de Rijnvallei bij het Zuid-Duitse Rastatt zorgden voor grote financiële tegenvallers. De zogeheten ‘Rheintal-Sperrung’ had een negatief effect op het resultaat van 35 miljoen euro voor DB Cargo, blijkt uit de stukken. Het omzetverlies door de afsluiting kwam uit op 45 miljoen euro. Door extreme weersomstandigheden in 2017 kwam daar nog een bedrag van 18 miljoen euro bij.

Qua omzet was het boekjaar niet eens zo slecht voor DB Cargo, laten de financiële stukken zien. De inkomsten daalden vergeleken met 2016 slechts een fractie (0,7%) naar ruim 4,5 miljard euro.

Een lichtpuntje voor Deutsche Bahn was het mooie resultaat van dochterbedrijf DB Schenker. De Duitse expediteur zag de operationele winst met 16,3% stijgen naar 477 miljoen euro in 2017. Dat komt neer op een resultaatsverbetering van 67 miljoen euro. Eerder werd in de prognoses van DB uitgegaan van een positief resultaat van 469 miljoen euro voor Schenker.

De omzet van het expeditiebedrijf liet ook een sterke toename zien van 8,6% naar 16,4 miljard euro.

Zie verder Nieuwsblad Transport van deze week.