Er komt een reorganisatie die er tegen 2020 voor moet zorgen dat SBB Cargo weer quitte speelt. Vorig jaar werd naar voorlopige schattingen een bedrijfsresultaat behaald van 34 miljoen euro negatief, op een omzet van 174 miljoen euro.

SBB Cargo begon in 2013 een eerste sanering; in de jaren daarna werd een positief resultaat voor belastingen, rente en bijzondere posten behaald. De pijn zit echter nog steeds in het vervoer van losse wagons die bij verzenders moeten worden afgehaald en elders tot complete treinen moeten worden gerangeerd.

Met dat probleem kampen alle Europese spoorbedrijven. Het wagenladingvoer daalde bij SBB Cargo vorig jaar met 14,5%. Het probleem is vooral dat één of enkele wagens op kleine emplacementen moeten worden opgehaald. Dat kost veel personeelsinzet, waar relatief weinig omzet en winst tegenoverstaan.

SBB Cargo investeert de komende vijf jaar 90 miljoen euro in verdere digitalisering en automatisering, waaronder automatische koppelingen en remmen. Dat scheelt tijd en geld, denkt het bedrijf.