Ze hopen Nederland deze keer wél aan hun zijde te krijgen. Dat meldt het Belgische dagblad De Tijd.

Eind negentiende eeuw liep er een spoorverbinding van België naar Duitsland, via Nederlands Limburg. Sinds begin jaren negentig wordt deze verbinding niet meer gebruikt. Zonde, vinden de twee initiatiefnemers. Nederlands heeft er minder problemen mee.

Al jaren wordt gesproken over het creëren van een nieuwe variant van deze voormalige treinroute. Het zou een goede verbinding vormen tussen het Antwerpse havengebied en het Ruhrgebied, dat ligt in Noordrijn-Westfalen.

Deze route moet echter over Nederlands grondgebied. Eerdere plannen sneuvelden elke keer. In januari 2018 werd een andere variant geopperd. Daarbij gaat de lijn via Roermond naar Venlo. Daar gaat hij de grens over. Zo worden de kosten ook fors gedrukt.

De Nederlandse staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft eerder dit jaar al gezegd niets te zien in een nieuwe IJzeren Rijn. Volgens haar loont het niet; de kosten zijn veel hoger dan de baten.