Dat was toe te schrijven aan de langdurige blokkade, van medio augustus tot begin oktober, van de spoorverbinding van het Rijndal bij Rastatt vorig jaar. De groep spreekt van ‘aanzienlijke volumeverliezen’ in het vervoer tussen Duitsland, Zwitserland en Italië, maar plakt daar geen cijfers op. Verder zegt Kombiverkehr dat de uitwijkroute via de Brenner door allerlei operationele problemen maar beperkt soelaas bood.

De Duitse aanbieder van gecombineerd vervoer per spoor meldt alleen dat het internationale vervoer, exclusief de Baltische havens, met 5% daalde tot 672.000 eenheden. Kombiverkehr spreekt van truck-eenheden, een verzamelbegrip voor containers, wissellaadbakken en semi-trailers.

Wel geeft de groep, een  samenwerkingsverband van Deutsche Bahn en expediteurs, concrete cijfers over routes waar wel groei te melden valt. Zo nam het vervoerde aantal eenheden via het binnenlandse Duitse de.NETdirekt+ met ruim 2% toe tot 208.000 eenheden. Ook het vervoer van en naar de Baltische havens Kiel, Lübeck en Rostock groeide, tot 79.000 eenheden.