Finland en Estland willen een 102 kilometer lange spoortunnel tussen hun beide hoofdsteden. De tunnel gaat tussen de 16 en 20 miljard euro kosten en moet open gaan in 2040.


De hoofdsteden Helsinki en Tallinn liggen hemelsbreed 88 kilometer uit elkaar. Wie tussen beide steden wil reizen, is echter veel tijd kwijt. Via het water kost het enkele uren. Via het land moet een omweg worden gemaakt door Rusland, waardoor de reistijd al gauw oploopt tot meer dan tien uur.

Dat zouden beide landsbesturen graag anders zien. Een tunnel tussen de twee Noord-Europese landen moet een oplossing zijn voor dit probleem. Onder de noemer FinEst link wordt momenteel gewerkt aan een plan.

Dit behelst de bouw van drie tunnelbuizen onder de Finse Golf. Door twee van deze drie buizen moeten treinen gaan rijden, die passagiers, vracht en auto’s kunnen vervoeren. De derde tunnel kan onder meer dienst doen als ontsnappingsroute in geval van nood.

De twee spoortunnels krijgen een doorsnede van tien meter. De derde buis wordt acht meter breed. Op het traject komen twee kunstmatige eilanden voor onderhoud aan de tunnel. Tevens maken deze eilanden onderdeel uit van de ontsnappingsroute bij noodsituaties.

Volgens de huidige planning zouden de werkzaamheden starten in 2025. Vijftien jaar later moet de klus zijn geklaard en is het megaproject klaar voor gebruik. De verwachting is dat de tunnel zichzelf relatief snel terugverdient. Het verkeer tussen Tallinn en Helsinki neemt namelijk jaar na jaar toe.