Panteia voert op dit moment in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek uit naar de effecten voor Nederland van het Chinese One Belt, One Road (OBOR) initiatief.


OBOR staat ook bekend als de Nieuwe Zijderoute. Donderdag komen de Poolse en Wit-Russische vice-ministers van Transport op bezoek bij Panteia. Zij zullen de Poolse en Wit-Russische visies op de mogelijkheden van de Nieuwe Zijderoute presenteren.

De huidige toename van het goederenvervoer per spoor tussen China en Europa, en de miljardeninvesteringen vanuit China in de Nieuwe Zijderoute, beïnvloeden het totale goederenvervoer van en naar Europa. Panteia gaat de huidige en toekomstige marktsituatie in beeld brengen en vertalen naar toepasbaar beleidsadvies voor de Nederlandse overheid.

Het OBOR-initiatief, dat in 2013 werd aangekondigd door de Chinese president Xi Jinping, bestaat uit twee hoofdonderdelen. Enerzijds richt de ontwikkeling van de ‘Maritime Silk Road’ zich op maritieme verbindingen met kustregio’s en hun achterland in de Zuid-Aziatische regio en het Midden-Oosten. Anderzijds is de ‘Silk Road Economic Belt’ gericht op economische integratie en opheffen van infrastructurele obstakels in Centraal-Azië en Zuid-Oost-Azië.

Verbeterde en uitgebreide spoorverbindingen tussen China en Europa maken hiervan ook onderdeel uit. Voor de Nederlandse overheid roepen deze ontwikkelingen vragen op, met name wat betreft het te voeren beleid in de komende jaren.

Naast modelmatige berekeningen met het Panteia Terminal-Achterland Model brengt het onderzoeksbureau kansen en eventuele bedreigingen voor Nederland in kaart. Ook wordt informatie verzameld tijdens interviews en interactieve sessies met stakeholders. De studie is vorig jaar november gestart. Panteia zal het beleidsadvies in maart opleveren.

Panteia beschikt over verregaande kennis van het spoorvervoer en heeft bewezen ervaring in het uitvoeren van spoorcorridor-studies. Panteia werkte onder andere aan de TEN-T corridorstudies en het RETRACK-project (spoor landbrug studie Europa-China). Ook onderzocht de organisatie het marktpotentieel van het spoorvervoer tussen Nederland en Rusland, Nederland-Polen en Nederland-Tsjechië. Recent voerde Panteia een verkennende studie uit naar goederenstromen tussen Gelderland en China.