Het Belgisch railgoederenvervoerder Lineas, de voortzetting van B Logistics, is de exploitant van de nieuwe vrachtdienst op de IJzeren Rijn tussen Hamont en Weert.


Dat meldt de railgoederenvervoerder desgevraagd.

Lineas heeft van Prorail een vergunning gekregen voor tien ritten in de week op het betreffende traject, maar voorlopig zal de Belgische spoorvervoerder het aantal beperken tot maximaal drie ritten per richting in de week, stelt woordvoerder Veerle van Mierlo van het spoorbedrijf. Zij wijst erop dat samen met de verschillende opdrachtgevers nog gewerkt wordt aan het concept en de dienst. ‘Je kunt het zien als een soort fine-tuning.’

Jarenlang reed er slechts sporadisch een trein over dit deel van de IJzeren Rijn. Daarnaast zijn er ook nog goederentreinen uit de Antwerpse haven naar de zinkfabriek NedZink in Budel.

Over maatregelen op een onbeveiligde overweg in Budel-Schoot vinden nog gesprekken plaats. Als het aan ProRail ligt verdwijnt de overweg.